Cover van Inglourious Basterds

Query IMDbIMDb.com
 Zoeken bij PathéPathe.nl

Inglourious Basterds (2009)

Once upon a time in Nazi occupied France...

De legendarisch cultregisseur Quentin Tarantino is terug met een zwartgallig en gewaagd antinazi drama getiteld Inglourious Basterds.

Tijdens de bezetting van Frankrijk maken we kennis met Col. Hans "Jew Hunter" Landa (Christoph Waltz); een sluwe creep die geen mogelijkheid tot intimidatie onbenut blijkt te laten. Aan de kant van de Amerikanen kondigt Lt. Aldo Raine (Brad Pitt) met brede onderkaak zijn plannen aan. "The Basterds" zullen letterlijk niemand sparen tijdens hun missie om het Derde Rijk ten val te brengen.

De Duiters werken ondertussen hard verder aan hun propaganda machine. Dit lijkt de uitgelezen kans om als bioscoopexploitante (Mélanie Laurent), filmmaker, cameraman (Eli Roth), diens assistent of actrice (Diane Kruger) te infiltreren in dit circuit. Juist door deze plotkeuze kan Tarantino als geen ander een hommage aan de cinema inpassen door talloze filmreferenties.

Opnieuw presenteert Tarantino een sublieme sound track, zoals we hoorden in films als Kill Bill: Vol. 1 en Death Proof; doelbewust ondersteund met cheezy titles. De indeling in meerdere hoofdstukken, waarin de verschillende personages worden geïntroduceerd, benadrukt de weloverwogen opbouw. Inglourious Basterds kent veel emotie maar vooral ook veel geweld - tot scalperen en knuppelen toe - waardoor ik soms zelf gechoqueerd wegkeek van het witte (of eerder rode) doek. Maar juist deze prikkelingen maakt de film tot meer dan een parodie op Hitler en Goebbels. Helaas werd de mind game van Landa te vaak herhaald. Hoe dan ook is dit werk een echte aanrader voor de cultliefhebber. <EV>

Film Cast

Details

regisseur: Quentin Tarantino »