Cover van Superman
 Toon de foto'sFoto's (18)
 Toon de quotesQuotes (2)

Query IMDbIMDb.com

Superman (1978)

You'll Believe a Man Can Fly!

Dit klassieke avontuur begint op de planeet Krypton. Wetenschapper Jor-El (Marlon Brandon) doet de verontrustende voorspelling dat de planeet binnen 30 dagen uiteen zal spatten. Ondanks de twijfel bij zijn vrouw Vond-Ah (Maria Schell) besluiten ze hun zoontje Kal-El naar onze blauwe planeet te sturen...

Na een lange reis door de ruimte slaat het schip als een meteoriet in op aarde; nabij een boerderij, de boerderij van Jonathan Kent (Glenn Ford). Jonathan en zijn vrouw Martha (Phyllis Thaxter) nemen de kleine onder hun hoede en voeden hem op als Clark Kent (Christopher Reeve). Op latere leeftijd ontdekt Clark meer van zijn bijzondere krachten en vertrekt hij naar Metropolis, waar hij bij de Daily Planet gaat werken en bevriend raakt met journaliste Lois Lane (Margot Kidder).

Regisseur Richard Donner is de man achter de Lethal Weapon-reeks. Vanaf de 60-er jaren maakte Donner tv-series, waarna hij zich meer en meer op features ging richten, waaronder The Goonies, Conspiracy Theory en meer recent 16 Blocks. Donner wist een hoop elementen te verpakken in deze film: van 'The Phantom Zone' en 'The Fortress of Solitude' tot de liefde van 'The Man of Steel' voor Lois Lane.

Donner koos voor de toen onbekende en inmiddels overleden Chistopher Reeve, die niet alleen met succes de 'All American' heldenrol vervulde, maar tevens de rol van beleefde en onhandige Clark prima gestalte heeft gegeven. De chemie tussen Reeve en de iets wat gereserveerde Margot Kidder is uitstekend. Helaas is het spel van Gene Hackman, die topcrimineel Lex Luthor vertolkt, erg houterig.

Ondanks het feit dat de special effects tegenwoordig veel beter kunnen, maakt het verhaal, het acteren en de fantastische muziek samen een geweldige heldenfilm. <EV>

Film Cast

Details