Artikel
Uit ons bestand
Film Festival Maastricht – onderdeel 'De Vrouwelijke Blik'
Tijdens het Film Festival Maastricht zal een festivalonderdeel zich richten op vrouwelijke filmmakers. Hoog tijd, daar tal van getalenteerde filmmaaksters toch nog vaak ondergesneeuwd dreigen te worden in een door mannen gedomineerde filmwereld. Onder de titel ´De vrouwelijke blik´ zal van 3 t/m 6 april in filmtheater Lumière een keur aan nieuwe speelfilms aan de hand van bekende en minder bekende regisseuses te zien zijn. Traditiegetrouw zet het festival ook dit jaar een filmmaker met Limburgse roots in de schijnwerper.
Dit jaar zal dat de van oorsprong Roermondse cineaste Marleen Gorris zijn. Als geen ander wist deze regisseuse te breken met het stereotype beeld dat vrouwelijke cineasten uitsluitend op vrouwen gerichte films kunnen maken. Met de films The Luzhin Defence, Gebroken spiegels en De stilte rond Christine M, waar ze een Gouden Kalf voor won, spreekt ze een gemengd publiek aan. Het voorlopige hoogtepunt in haar oeuvre kwam in 1995 toen ze met Antionia de Oscar voor beste buitenlandse productie binnen sleepte.
Marleen Gorris
Marleen Gorris kan gerust een geëngageerd maar toch zeer persoonlijk filmmaakster genoemd worden. Net als bijna al haar vrouwelijke personages heeft ze lak aan de verwachtingen van anderen of het publiek. Als regisseuse gaat ze de weg die ze denkt te moeten gaan, ongeacht wat anderen daarvan vinden. Door haar onafhankelijke houding laat ze in woord en daad zien dat iedereen (en dat geldt voor mannen en vrouwen!) de vrijheid en de ruimte moet nemen om zijn/haar talenten en mogelijkheden naar eigen goeddunken te ontplooien. Feministe? Eerder vrijheidsstrijdster pur sang. ´Filmmaker in focus´ én boegbeeld van het programmaonderdeel ´De vrouwelijke blik´ tijdens het Film Festival Maastricht 08.
De vrouwelijke blik
Maken vrouwen andere films dan mannen? Bestaat er zoiets als een vrouwelijke beeldtaal? Deze vragen worden beantwoord in het festivalonderdeel ´De vrouwelijke blik´. Thema´s als seksualiteit en de relatie tussen man en vrouw vormen een veelvuldig terugkerend thema in dit programma-onderdeel.
Of het nu gaat om relatief onbekende filmmaaksters als Nadine Labaki (Libanon), Sarah Polley (Canada) of Isabelle Coixet (Spanje) of de meer gevestigde namen, het wordt hoog tijd voor uitgebreide aandacht voor het werk van vrouwelijke regisseurs in de bioscoopzaal.
(22-3-2008 13:45:07)
Meer info: Lumière Cinema
Meer Nieuws
Actuele artikelen
Er zijn recentelijk geen nieuwsfeiten uit de filmwereld.